Jsou poplatky bank spravedlivé?
Každý je rád, když nemusí platit. Jdete do obchodu, něco koupíte a platíte. Před obchodem je stánek s burčákem, dostanete na něj chuť, koupíte si ho, platíte. Potom jdete na tramvaj a musíte si koupit lístek. Přijedete domů a uvědomíte si, že jen platíte, platíte, platíte. Ale na druhou stranu za to něco dostanete, máte nákup, takže se můžete najíst. K jídlu si můžete dát koupený burčák. A díky tramvaji jste se dostali rychle domů.
Stejné je to s poplatky za platební služby, chcete vybrat peníze z účtu? Zaplaťte. Chcete posílat každý měsíc peníze na penzijní připojištění? Zaplaťte. Pokud chcete nějakou službu, tak platíte, to je přeci jasné. V médiích a i mezi lidmi jsou znovu a znovu probírány poplatky za platební služby. Jsou tedy tyto poplatky nutné? A je nutné, aby dosahovaly takové výše, jaké dosahují nyní?
Platit poplatky v bance nebo ne?
Je mnoho argumentů pro a proti poplatkům. Uživatelé by chtěli poplatky nulové, banky, úvěrní družstva a ostatní platební instituce samozřejmě co nejvyšší. Argumentem by mohlo být, že přeci mezi poskytovateli je konkurenční prostředí a ta instituce, která bude mít poplatky nejnižší, přiláká všechny klienty. Klient v České republice byl ale donedávna velmi konzervativní a zůstával neustále u jednoho ústavu. Během roku 2011 se na trhu objevilo několik bank (např.: Air bank, Zuno, Fio banka), které lákaly na co možná nejnižší poplatky za vedení účtu a za provedené transakce spojené s velmi zajímavým zhodnocením nad 2%. Tyto banky díky agresivní reklamní strategii získávají neustále nové a nové klienty. Jejich počty se pohybují okolo desítek tisíc, což ve srovnání s velkými bankovními domy, které mají několik milionů klientů, činí opravdu jen malou část. Přesto začaly i velké banky reagovat a začínají nabízet určité bonusové produkty s nižšími poplatky.
Nenasytné banky?
Proč vlastně takové poplatky existují? Nestačí přece pouze bance nebo družstvu možnost svěřené prostředky investovat na peněžních a kapitálových trzích a poskytovat úvěry? Banky měly dosahovat zisku právě z investic na trhu a úvěrů, ale je pochopitelné, že zajišťovat platební styk banky stojí mnoho finančních prostředků.
V době, kdy mnoho lidí používá internetové bankovnictví a nenavštěvuje klasickou přepážku, může být argumentem, že cena poplatku za určitou platbu by měla klesnout, vždyť nemusí platit zaměstnance na přepážce, se kterým celou transakci vyřídím. Ovšem, určitě někde jsou lidé, kteří dohlíží na zpracování mých příkazů. Software, který celý systém plateb v bance zajišťuje, rozhodně není levnou záležitostí, a i když zpracuje miliony příkazů od klientů, vždy to způsobuje nějaké náklady. Výkonné počítače v bankách, jejich zálohování a správa jistě také nejsou zadarmo.
V neposlední řadě zpracování plateb přes systém CERTIS také stojí několik halířů až korun podle denní doby. Bylo by tedy neférové, kdyby poskytnutí platební služby bylo zdarma, protože poskytovateli přitom vznikají náklady a každý uživatel vykoná jiný počet platebních operací. Je těžké odhadnout, jak velké poplatky jsou optimální, aby pokrývaly náklady, ale pokud některé banky dovedou cenu za určitou službu neustále snižovat a nedotují ji, pak tu prostor zcela určitě je. Zcela jiná situace je v případě poskytování např. běžného účtu, za který si banky účtují měsíční poplatky, ať je na účtu nějaký obrat nebo není. V tomto případě bance příliš nákladů nevzniká a díky malým změnám zůstatku na účtu může používat prostředky pro své operace.
Myslím si, že poplatky byly, jsou a budou. Pro instituce je to stálý zdroj příjmů, kterého se nechtějí zbavit a snaží se dostat z klienta maximum prostředků kvůli jeho konzervatizmu a neochotě něco měnit. Kdo se tedy honí za co nejnižšími poplatky, pak již na trhu najde instituce stvořené přímo pro něj. Kdo pouze láteří, že platí mnoho na poplatcích a nehodlá s tím nic udělat, pak mu to pravděpodobně tolik nevadí.
Pouze pozvolna díky větší konkurenci budou částky postupně klesat. Zmizí absurdní poplatky za vedení účtů, za zjištění zůstatku přes bankomat atd. Dle mého názoru zůstanou poplatky za platební služby, jako jsou inkasa a platební příkazy, u většiny bank, neboť je to stejné jako, když jdu na nákup. Něco chci a za poplatek to instituce pro mě udělá. Platit za něco, co chci, je spravedlivé, pokud poplatek nedosahuje absurdní výše.